4 augusti 2012

Min Berghshistoria del 3 - sista året

Jag hade ett års uppehåll innan jag började tvåan. Jag var helt hundra på att jag inte skulle börja igen nästan hela det året. Och såhär i efterhand kan jag inte alls förstå hur jag tänkte. Som tur var hade jag en kompis som sa åt mig att jag var dum i huvudet om jag inte läste mitt sista år. Jag är så himla glad att han sa det. Annars hade det ju garanterat inte gått så bra med frilansandet som det gör nu. 
Ett av höstens stora projekt var att göra förpackningar för Kosta Boda och/eller Orrefors. Jag hamnade i en supertrevlig grupp, och såhär blev vårt slutresultat.
Här är hela illustrationen som gick runt askarna. 
Efter Kosta fick vi en uppgift av Brutal Brewing att göra öl. 
 Här kan ni läsa mer om det här projektet!
Det här är resultatet av en ganska så fri uppgift som vi fick av vår typografilärare. Vi skulle hitta något på stan som vi skulle antingen ta kort på eller ta med tillbaka till lektionen. Jag hittade en spricka i golvet på Åhlens. Tillbaka på lektionen fick vi rita av det vi hittat. Och så kom vår lärare flera gånger och ritade en liten liten ruta någonstans på ens papper, det skulle man sen zooma in och rita av. Den högra bilden är alltså en superinzoomning av en spricka, i formatet 70x100cm. Sen skulle vi jobba vidare på det hemifrån. Jag byggde format och frös in vatten som jag sedan fotade av belyst underifrån. Det är den vänstra bilden. Svårt att förklara kanske. Men tanken var att man inte skulle kunna kontrollera det man höll på med (is är ju svårt eftersom det smälter tänkte jag). Ganska så bra övning för mig som är lite av ett kontrollfreak i allt jag gör...

 Nästa uppgift var en grafisk profil åt ett konstmuseum.

 Jag har skrivit mer om det i det här inlägget!
Efter att vi gjort en grafisk profil och en strategisk plattform åt någon annan, var det nu dags att göra en åt sig själv.  Ungefär såhär har jag tänkt att min hemsida ska se ut. 
Och såhär ser mina visitkort ut. Största arbetet här var att komma fram till hur jag ska kunna överleva på mitt ritande. Jag har delat in det i fyra olika detaljerade planer. Som jag nu håller på och betar av...
Och här kommer ett litet urval från mitt kära slutprojekt. Som jag är så himlans glad att ni hjälpte mig med!


 Såhär såg min monter ut på utställningen. Jag hade skrivit ut 25 illustrationer i 50x70cm som täckte hela väggarna.

Där har ni det mesta från mitt sista år. Jag ska visa vad jag gjorde på praktiken någon gång också. Det finns att köpa i butik! Och så ska jag ta och visa resultatet av min sista typografikurs nån gång. Men det kräver ett eget inlägg.

3 kommentarer:

  1. Väldigt roligt och intressant att se din utveckling under Berghs-tiden!

    SvaraRadera
  2. Vilka otroligt fina grejer du har gjort! Sjukt inspirerande! :)

    SvaraRadera
  3. Så otroligt snyggt! Vad duktig du är! Roligt att få se en sammanfattning av vad du har gjort. Jag såg din utställning på Bergshs förresten! Det var kul att se dig och din konst i verkligheten :)

    SvaraRadera