3 augusti 2012

Min Berghshistoria del 2 - Första året

Nu blir det bildstorm från mitt första år på Berghs. Här får ni se de flesta av projekten.

Här har ni min första uppgiften jag gjorde på min första termin på Berghs. Vi hade delats in i grupper med folk från olika klasser och vi skulle försöka få lite knasiga (och verkliga) affärsideér lite bättre. Min grupp fick i uppgift att försöka sälja en holk som man kunde "byta bo" på väldigt enkelt.

Minns inte riktigt allt nu, men vi tänkte stadsbor kunde köpa holken och ha på sina balkonger.
För att få fler fåglar i stan kanske.

Här är mitt första egna projekt. Vi skulle förpacka typsnitt för att höja värdet på dem, så att man vill lägga de tusenlappar det kostar att köpa ett. Jag gjorde pepparkaksformar av Didoni.

Nästa projekt var under svininfluensatider, vi fick nånslags förpackningsuppgift på det temat (om jag minns rätt). Här är ett litet kit för att undvika att bli smittad. Det var förövrigt efter den här uppgiften som jag började sy mina necessärer!


Här är från en uppgift kring subkulturer. Min grupp valde att jobba med så kallade Partille-Johnnys. Som också går under namnen Sweedos. Vi gjorde ett litet kit med allt man behöver. Brun-utan-sol, strumpor, idominsalva, toffsar, hårgelé, och en instruktionsfilm.

När helikopterrånet hade skett fick vi göra vad vi ville kring det. Jag gjorde ett Brottsmål. Det perfekta målet innan man skulle begå ett brott helt enkelt.

Under våren skulle vi göra ett hotellkoncept. Jag och en klasskompis gjorde ett hotell som skulle ligga på taken i Stockholm.

Vi tänkte att man skulle placera små stugor ovanpå t.ex. dessa hus. Hur mysigt skulle inte det vara?


En till sammarbetsuppgift där vi skulle göra ett typsnitt om jag inte minns fel.
Vi delade helt enkelt bokstäverna på mitten. Jag har gjort den högra delen såklart.
 Bokomslagsuppgift. Jag gillar verkligen Tove Janssons texter. Illustrationerna är superfina, men texterna är ännu finare. Jag plockade ut en massa citat från hennes böcker och satte på framsida.
 Här skulle vi klä in SJ-tåg. Jag gjorde nånslags flora-/faunavariant
 Redaktionelldesign, vi fick göra vår drömtidning. Min fick heta Stafett. Jag tänkte att den skulle fungera lite som en stafett, att olika personer fick bestämma innehållet henom att skicka vidare den...
Här var uppgiften att göra ett skivomslag. Jag gjorde ett till She&Him. Här är framsidan.
 Baksidan.
 Insidan. I fodralet kunde man också veckla ut en affisch.
Alla illustrationer kommer från denna helt galet fina bok.

Jag tror att det här var sista uppgiften för första året. 
Vi skulle göra förpackningar åt små Gotländska företag. 
Salmbärssylt fick såklart vara med. 
Och under den här uppgiften bestämde jag mig för att hoppa av skolan
Jag slutar detta superlånga inlägg med några av alla tävlingar jag deltagit i under året. Går man på Berghs får man nys om många tävlingar! Till vänster är ett bidrag till nån smycka-ut-skolan-uppgit. Och till höger en tävling för Diversity Days

Bidrag till Screentryckarföreningens tävling. Minns inte temat dessvärre...
Tävlingsbidrag för OLW-reklam. Jag hann aldrig skicka in det här bidraget dessvärre. 
Men jag hann brodera ett fredagsmys... 
Och avlutningsvis mitt bidrag till en tävling för SCA, där man sulle göra ett sommar- och ett vintermönster. Jag lyckades knåpa ihop vinsten på båda mönstren. Jag vann en iPhone och en resecheck. Himlans bra vinst! Även om den mobilen är död och resechecken är slut...



7 kommentarer:

  1. Åhhhh! Helt fantastiskt inlägg. Jag ska börja plugga design i höst, så nu sparar jag detta i min inspirationsmapp, bara för att det är så fint. Tycker aboslut bäst om gotlands-etiketterna. Så fint!

    SvaraRadera
  2. Shit vad duktig du är! Men vad menade du med att du hoppade av skolan?

    SvaraRadera
  3. Åh vad fina arbeten du gjort. Inspiration till tusen! :)
    Men undrar desamma som en ovanför, vad menar du med att du hoppade av skolan?

    SvaraRadera
  4. Åhhh vilka fina grejer, vilka roliga ideer! Älskar typsnittspepparkaksformarna :D

    SvaraRadera
  5. Tack! :)

    Sandra & Emilia: Jag kände att jag kanske hade hamnat fel, ville pyssla mer med händerna, snickra och så. Så jag hoppade av efter ettan, och var helt övertygad om att jag inte skulle börja igen. Men efter ett år på en hantverksinriktad folkis kände jag att det visst var grafisk design och illustration som jag ville pyssla med. Så då hoppade jag på igen :)

    SvaraRadera
  6. Ååh, det här är nostalgiskt! Det var strax efter att du lagt upp Tove Jansson-omslaget jag hittade dig, tror jag. Blev så rackarns vansinnigt förtjust.

    Och du är så himla duktig. Det är kul att se tillbaka på allt fint du gjort, och hur du utvecklats. Hjortmönstret och Stafett och SJ-reklamerna är mina favoriter.

    Har du förresten surfat upp något särskilt bra mönster du går efter till dina necessärer eller freestylat fram ett eget? Har själv funderar på att sy en då min gamla är både ful och nött.

    SvaraRadera
  7. Alltså du är så himla duktig! Allt är så fint och smart :)

    SvaraRadera