15 februari 2012

För länge sen på Ölands Folkhögskola

Om jag inte minns fel var det här något slags gatukonstprojekt (det var superhippt då). Som den något cheesy nittonåringen jag var då ville jag försöka få folk att bli snällare mot varandra på tunnelbanan i Stockholm. Tanken var att jag skulle klistra över de här illustrationerna på all reklam som hänger i tunnelbanan.

Så att den som gått hemifrån med ett väldigt morgonhumör skulle ringa hem och säga förlåt. Till exempel.

Eller så att den som alltid försöker vara stark vågar bli lite ledsen. För gråta bör man annars dör man. 
Såhär i efterhand tycker jag faktiskt att det var en fin idé. Hade nog kommit på lite roligare texter om jag gjort det idag. 

Men det roligaste av allt är att jag faktiskt gjort om alla tre efteråt. Bland annat ugglekramen som gick och blev min storsäljare i den nya varianten. Och den gråtande ugglan till vänster kommer från förrförra årets djurkalender. Jag tror att det här kan vara bland de första illustrationerna som jag gjorde med de pennorna som jag sedan fick mig in på mina illustratörstankar.  

2 kommentarer:

  1. Du är FANTASTISK bästa Tove!!! Miss you! <3//Saris

    SvaraRadera
  2. They are goregeous.
    Love your drawings ;)

    SvaraRadera